cevşen nedir .? Dualar ve anlamaları

CEVŞEN
Sözlükte “zırh, savaş elbisesi” anlamına gelen Cevşen, Arapça bir kelimedir. “Büyük zırh” manasında olan meşhur Cevşen-i Kebîr duası ise Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) büyük bir münacatıdır. Efendimiz sav’e Uhud harbinden önce Cebrail as. Kanalıyla Allah u Teala tarafından bildirilmiş bir münacattır. Bu münacatla Efendimiz (s.a.v.), Cenâb-ı Hakk’a bin bir ismiyle dua eder ve ateşten O’na sığınır.

         Yüz bölümden meydana gelen Cevşen’in her bir bölümünde Cenâb-ı Hakk’ın on ismi yer alır. Böylece bin bir isim ya açıkça veya işaret edilerek belirtilir. Her on isimden sonra Efendimiz (s.a.v.) Rabb’ini her türlü noksan sıfattan, aczden ve şerikten tenzih eder. Sonra, “Senden başka hiçbir ilâh yok ki, bize imdat etsin. El-Aman, el-Aman! Bizi ateşin azabından ve Cehennem’den kurtar.” diye dua ederek Cenâb-ı Hakk’a sığınır. Dünya afetlerinden ve ahiret aza­bından kurtulmak için niyaz eder.Çünkü Kur’ân-ı Kerim’de “En güzel isimler Allah’­ındır; o isimlerle O’na dua edin. O’nun isimleri hakkında haktan ayrılanları ise bırakın. Onlar işlediklerinin cezasını göreceklerdir.” buyurulur.
İşte Kuran’ın en büyük müfessiri olan Peygamber Efendimiz (s.a.v.) bu isimlerin hangi isimler olduğunu ve onlarla Cenâb-ı Hakk’a nasıl dua edileceğini Cevşen duasıyla göstermiştir.
v  Cevşen, Allah’ı anlatmada benzersizdir. 
“Allah, göklerin ve yerin nurudur.” ayeti ile diğer bazı ayetlerin dersinden anlıyoruz ki, her bir ilâhî isim bu kâinattaki bir âlemi aydınlatıyor, küfür ve dalaletten gelen karanlıkları, gafletleri parça parça ediyor. Sapıtmış veya gaflete dalmış insanların saklandıkları perdeleri yırtıyor. Devekuşu misali başını kuma sokanların başlarını kumdan çıkartıyor. Kâinatı bireyleriyle ve türleriyle hallaç edip tarıyor. Tabiat ve tesadüf putlarını veya Allah’tan başka bütün uydurma otoriteleri ve sahte tanrıları kâinattan kovuyor. İnkârcıların tutunacağı hiçbir dal bırakmıyor.
Her şeyin bir olan Allah’a ait olduğunu göstererek gerçek tevhide ulaştırıyor ve insana Allah’ın huzurunda olduğunu hissettiriyor. Zira şu kâinatta gördüğümüz,  işittiğimiz,  tattığımız ve tanıdığımız her türlü hâl, fiil, şe’n ve şey Esmâ-i Hüsnâ’nın çeşitli renk ve tonlarda yansımasından başka bir şey değildir.
Mealen de olsa, Cevşen’i tefekkürle okuyan kimse bu gerçeği daha yakından hissedebilir. Ayette geçen “O isimlerle O’na dua edin!” emrinin hikmetini anlayabilir, o isimlerin hakikatinden ayrılan kimselerin de nasıl doğru yoldan ayrıldığını ve azabı hak ettiğini kavrayabilir.
v  Cevşen’deki İlâhî isimleri tefekkür etmek sadece gafleti dağıtmaz, Allah’ı tanıma konusundaki dereceyi de yükseltir. Bediüzzaman hazretleri, Allah’ı tanıyıp tarif etme konusunda Cevşen’in bir benzeri olmadığını belirtiyor. Nice manevi mertebelere Cevşen okumak ile ulaştığını bildiriyor.
Zaten, Allah u teala bizzat Kendisi tarafından kabul edeceği bir duayı, yine Kendisi ve en sevdiği kuluna ilham etmiştir. Böyle bir duanın kıyaslamasını bile yapmak doğru değildir.
v  Cevşen, belaların define ve korunmaya vesile olan bir duadır. Çünkü okuyan kişi okuduğu Allah isimleri ile Allah’ın sevgisini kazanır ve Allah’ı sever. Her bab’ın sonunda yaptığı sığınma duası ile de; Allah’ın isimlerini vesile kılarak Allah’tan yardım diler. Böyle bir insanda Allah’ın korumasına girmiş demektir inşallah.
v  Cevşen okuyan kişiye şeytan, cin ve habis ruhlar musallat olmaz. Allah’ın korumasına sığınana Allah u Teala, böyle varlıkların zarar vermesine müsaade etmez.
v  Cevşen okuyan kişinin imanı ziyadeleşir. Çünkü; imanın ziyadeleşmesine sebep, Allah’ın bilinmesi ve tanınmasıdır. Allah’ı en iyi tanıtan kitap ta cevşen’dir.
v  Cevşen, cehennem azabından kurtulmaya vesiledir. İnsan cehennemden daima Allah’a sığınmalıdır. Hele bir de bu makbul olacak sözlerle olursa daha kıymetli hale gelir. İşte cevşen okurken, Allah’ın isimlerini daima zikrederek cehennemden Allah’a sığınmaktayız. İnşallah bu da kurtuluşumuza vesile olacaktır.
v  Cevşen kalbin manen beslenmesine ve iradesinin güçlenmesine vesiledir. Çünkü; Allah cc “Kalpler ancak Allah’ı zikretmekle tatmin olur.” buyurmaktadır. Kişi cevşen okurken Allah’ın bin bir ismini zikreder. Böylece kalp beslenmiş olur.
v  Bediüzzaman Said Nursi hazretleri, Cevşen’in “Âl-i Beytin manevî ve gayet mühim bir mirası ve bir feyiz kaynağı” olduğunu belirterek Allah’ı tanıyıp tarif etme konusunda Cevşen’in bir benzeri olmadığını beyan buyurmuşlardır.
v  Cevşen’in faziletleri çok fazla olduğu için çok okumanın maddî manevî büyük yararları olur. Her şeyden önce mealinden de yardım alınarak okunursa tefekkür ibadeti yapılmış olur. “Bir saatlik tefekkür bir yıllık nafile ibadetten hayırlıdır.” sırrına mazhar olunabilir.
v  Ayrıca tesbih, dua ve istiaze ibadeti gibi ibadetler de yapılmış olur.
v  Hem Allah’ı tanıma konusunda derecelere kavuşulabilir.

Daha buna benzer birçok fazileti var. Onun için Üstad Bediüzzaman gibi her gün tamamını okumalı. Eğer buna gücü yetmiyorsa en azından her gün 100 bölümden birkaç bölümünü okuyarak bir haftada, 15 günde veya bir ayda tamamını okunmalıdır. Ama mutlaka okunmalı ki, o büyük faziletten mahrum kalınmasın. Hem Kur’ân hatminde olduğu gibi başkalarıyla taksim ederek de okunabilir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder